fredag 28 november 2008

Den mänskliga faktorn

Enligt en ny studie visar det sig att mellan 90-95 procent av alla bilolyckor beror på den mänskliga faktorn. Författaren till studien har grupperat in de olika olyckorna som: Misstag, rutinfel och medvetna felhandlingar. Av dessa 90-95 procent beror merparten av olyckorna på medvetna felhandlingar menar författaren.

De medvetna felhandlingarna beror på bilförarens attityd och normer, att man har gjort en riskfylld omkörning förut och klarat det så man bör klara det igen, högre hastigheter än den tillåtna och där en lägre hastighet hade varit säkrare och andra liknande situationer.

Enligt Ulmerkotten kan en sån här rapport knappt finnas i Sverige, och svida i Vägverkets ögon nåt fasansfullt!

Där kan jag inte riktigt hålla med. Jag tror verkligen inte VV har någon slags bild av att människor slaviskt följer hastighetsskyltar och körregler - enligt deras egen modell skulle i så fall inga olyckor inträffa. Däremot har de en vision om att man ska göra det. Detta är däremot något som är svårt att förändra hos människor, vilket VV säkert också vet.

Vägverket stödjer och beställer forskning om bilkörningsbeteenden. Exempelvis har Linköpings Universitet ett bra tag nu sysslat med att ta reda på hur bilförare agerar och var och hur de håller blicken när de kör bil. Till detta används bland annat bilsimulatorer och eye-tracking utrustning för att se var på bilsimulatorskärmen man fokuserar blicken.

Så jag tror definitivt att Vägverket är medvetna om att bara för att det finns en skylt som säger 70 så är det inte alla som håller sig till den hastigheten. Men vad annat kan de rent konkret, nu idag, göra?
Autobahn som Ulmerkotten tar upp har jag själv ingen erfarenhet av, men inträffar det färre olyckor på autobahn än på en svensk motorväg? Det är en fråga som är viktig i allra högsta grad då det annars inte finns någon anledning att ta upp autobahn som ett exempel. Även om autobahn nu råkar ha färre olyckor - hur ser skadenivån och dödssiffran ut på de olyckor som inträffar på autobahn i och med att hastigheten troligtvis är bra mycket högre än på en svensk motorväg?

En annan studie visar att frågor om bilförares körning kan ge positiva resultat på hur man tänker kring sin egen körning och faktiskt verkar vara lite mer försiktig i sin bilkörning. Det råder fortfarande lite frågor kring hur långt man kan dra de resultat som framkom. Det de tillfrågade personerna fick göra var att svara på frågor och värdera sin egen bilkörning vid två tillfällen och det visade sig att vid det andra utfrågningstillfället skattade de sin bilkörning mer försiktigt. De har alltså inte testat hur dessa personer i verkligheten agerar i trafiken, vilket är nödvändigt för att säkrare kunna säga om dessa utfrågningar faktiskt gjort att man blivit försiktigare i trafiken.
Det är ett känt faktum att människor ofta inte vet hur de själva beteer sig eller kan beskriva hur de faktiskt agerar i en viss situation, det kan vara allt ifrån ett önsketänkande ifrån den svarande eller kanske rent självbedrägeri. Därför behövs ofta observationer av beteenden för att visa på riktigt om dessa resultat faktiskt stämmer.


Den andra studien ger i alla fall hopp om att man kan ändra de normer och attityder som enligt den första studien är till grund för merparten av Sveriges olycksstatistik.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Vid en undersökning visade det sig att nära 70% av bilförarna ansåg sig kör bättre eller mycket bättre än genomsnittet..
Har märkt det..
(Påhiitad undersökning, men nog rätt nära verkligheten)