söndag 19 juli 2009

Kundkontakt - ett explosivt möte

Alla som nån gång jobbat inom detaljhandeln eller annan bransch som tillför elementet kunder har ofta varit med om mer eller mindre intressanta (läs knäppa) kundupplevelser.

En sådan inträffade i förra veckan en kollega till mig och gick till så här:

Kollegan står och diskuterar med en kund om IP-telefoni då kunden i fråga ringer väldigt mycket utomlands och vill komma billigt undan. Efter lite prat föreslår kollegan att kunden kanske helt enkelt skulle prova på Skype då detta troligtvis är det billigaste alternativet.

Då tappar kunden fattningen totalt! Tappar sin korg med varor på golvet och utbrister, på sämsta tänkbara halmstadsdialekt, högt så halva butiken hör: "SKYYYYPE!? DET KOOOOOOKAR I MIIG NÄR DU SÄGER SÅÅÅ!"

Sedan fortsätter kunden skrika om att Skype-folket är skyldig honom pengar och om han visste vart de bodde skulle han skicka polisen på dem! Skype har tydligen förstört hans dator, bland annat genom att göra om alla hans fil-ikoner till svenska flaggan...

Kollegan blir chockad men samtidigt väldigt road av detta uppträdande och försöker verkligen låta bli att skratta, vilket inte är lätt när både kunder och andra kollegor står i butiken och skrattar i bakgrunden, så kunden inte ser.

Kollegan lyckas till slut lugna ned kunden och försöker istället komma med ett nytt förslag för att fort som tusan fly undan allt tal om Skype. Kollegan föreslår att han kanske skulle prova på Microsoft MSN istället?
Då utbryter nästa högljudda harang, på lika humoristiskt breda halmstadsdialekt om hur Microsoft är monopolsvin och andra mindre trevliga beskrivningar.

Att jobba i butik kan ibland liknas vid att jobba i ett minfält, man vet inte vem eller vad som kommer explodera härnäst. Inte tusan får man nån minröjarutrustning för att få en sportslig chans att undvika minorna heller!

Inga kommentarer: