lördag 18 juli 2009

Ny mobil

Har en längre tid funderat på att skaffa mig en ny mobil då min gamla Motorola RAZR börjat känna sig trött på livet. Även om gamla bettan hade sina svagheter gillade jag den ändå rätt mycket.

Troligtvis den tunnaste mobilen på marknaden då när jag köpte den för en så där tre år sedan vilket vägde tungt på creddkontot. Surf och bluetooth var saker den sa att den kunde men lyckades dölja det för mig in i det sista.

Beslutet att skaffa ny mobil påskyndades plötsligt och ofrivilligt då jag och P vetenskapligen bevisade att telefonen inte klarade av att slitas åt två olika håll samtidigt. Resultatet blev två ungefär lika stora delar mobil i handen och en ganska upprörd ägare. Ännu en myt bustad!

Som substitut till den dag då jag känner mig ekonomiskt tillrättalagd nog att skaffa en Iphone/Pre/HTC Magic fick det bli en Sony Ericsson W302. Enkel mobil för cirka tusenlappen med de mest vanliga funktionerna den moderna människan kan tänkas behöva utan att börja blanda in orden touch, wifi och andra "på tapeten" uttryck.




Interaktionsdesignern och konsumenten i mig gnyr lite dock när jag går igenom telefonens funktioner och menyer. Jag har till exempel endast ett enda alarm, inte fem som brukar vara vanligt förekommande, till exempel i W850 som jag fick låna ett par dagar innan W302:an kom in i mitt liv (Tack!). Knappen för att sätta på larmet heter enkelt nog "Sätt på" men gör jag detta och ska sedan inaktivera larmet heter knappen nu istället "Stäng", vilket lätt kan missuppfattas att stänga menyn eller dylikt. Vad hände? Beslutade någon att döpa alarmaktiveringen till "Sätt på" och kom sedan på att "Sätt av" låter konstigt? Inte en tanke på att döpa om till Aktivera/Inaktivera, nä nä, så lätt ska det inte vara. "Stäng" ska det heta!

En annan sak jag upptäckte var att kalenderfunktionen har förinställda kategorier som Möte, Möte, Födelsedag, Semester osv... Nej, jag skrev inte Möte två ggr av misstag. Den som gjorde mjukvaran till telefonen tyckte tydligen att det finns två olika sorts möten men ingen uppenbar skillnad mellan de två. Suck.

Har man väl lagt in lite olika kalenderhändelser i kalendern (med olika kategorier) visas inte detta heller på något sätt i kalenderns veckovy. Utseendemässigt liknar den Google Calender lite grann som jag använder men alla olika kategorier som fanns att använda visas på samma sätt, med blå markering som spänner över den tid som "Mötet" upptar. Vill jag lite snabbt gå igenom veckans alla händelser tror jag mig kunna se en betydelse i att särskilja alla tråkiga möten från tex "Fest med gänget". Har jag möten 24/7 kan det ju lätt slinka igenom en födelsedag och därmed missa att köpa present. Inte för att jag nu nånsin skulle missa en födelsedag, men... :)

Överlag är jag nog ändå ganska nöjd med telefonen och jag får väl acceptera att superenkla mjukvarugrejer kostar 1000 spänn extra om man vill ha dessa. Telefonen är ju ändå väldigt snygg enligt mig och framförallt, tunn. :)

Inga kommentarer: